ZWO nieuws maart/april 2020 Onze kerk in actie tegen kinderarbeid in Colombia ZWO nieuws maart/april 2020 Onze kerk in actie tegen kinderarbeid in Colombia

ZWO nieuws maart/april 2020

Onze kerk in actie tegen kinderarbeid in Colombia

In de sloppenwijken van Bogotá werken talloze kinderen op de markt of in de vuilnis. Maar liefst 1,5 miljoen kinderen in Colombia doen zwaar en gevaarlijk werk. Bovendien groeien ze vaak op in een omgeving met veel geweld en drugsgebruik.

Stichting Kleine Arbeider (FPT), een bevlogen partnerorganisatie van Kerk in Actie, is een sociaal centrum dat zich richt op werkende kinderen. FPT biedt onderwijs aan deze kinderen en maakt hen weerbaar om hun kansen op een betere toekomst te vergroten. “Wij willen de kinderen niet stigmatiseren omdat ze werken”, zegt directeur Alejandro Martinez over de aanpak van FPT. “Wij leren hen wat hun rechten zijn. Wij geven kinderen vertrouwen in zichzelf en in hun gemeenschap.”
Kinderen kunnen verschillende vaktrainingen volgen: moestuinen, tienerrestaurant, filigraan, yoghurt, sieraden maken. In 2015 is de opleiding tot kok gestart, hier doen inmiddels 50 jongeren aan mee.”
Filigraan
Fanny is 11 jaar oud en gaat ‘s morgens naar school. Sinds ongeveer vier jaar doet ze mee aan een vaktraining om filigraantechnieken te leren, bijvoorbeeld met opgerold papier. “Ik leer hier om mooie dingen te maken, zoals kaarten en boekenleggers.” Met de verkoop hiervan verdient Fanny wat geld. Bovendien weet ze nu dat ze in staat is om prachtige producten te maken.
Ze voelt zich op haar gemak in de groep. “Ik heb hier veel nieuwe vrienden gekregen. Ik vind het leuk dat er zoveel verschillende groepen zijn. De leerkrachten zijn erg aardig en leuk. Ik zou later ook wel een lerares willen worden bij FPT!”

FPT in Colombia is een van de projecten die centraal staan in het themajaar Kinderen in de Knel. Door mee te doen aan een themajaar, verdiepen plaatselijke kerken in Nederland zich in één thema en ondersteunen ze projecten die bij dat thema passen.
Sinds 2018 zetten wij als Petrakerk in voor “Kinderen in de knel”.